mandag den 4. februar 2013

Mine dage i den grønne

By Jeanette

Min stilhed her på bloggen i weekenden, skyldes at jeg havde reunion med nogle af tøserne jeg boede på værelse med i militæret. Vi havde en weekend der stod på hygge, cafe, masser af god mad og snoller, bytur i det århusianske byliv og bare masser af snak og dårlig milihumor ;)

For præcis 2 år siden (1. februar 2011) startede jeg i militæret som værnepligtig på Aalborg Kaserne. For mig, skulle disse 4 måneder blive min udfordring og oplevelse i mit friår. Jeg havde ikke fået sparet op til en jordomrejse, men noget skulle ske i det friår. Så det blev militæret, som helt klart har givet mig nogle fantastiske oplevelser som jeg ikke vil ha kunne få andre steder. 





Militæret gav mig nogle rigtig fede oplevelser i form af feltturene, kammeratskabet, skydning, overlevelse, Byturene (havde de sjoveste byture mens jeg var i militæret). I det hele taget var det utrolig fedt at lære strategisk forsvar og angreb i forhold til krig og fjenden. At lærer alt det der ligger i at skulle fører krig, (ved godt krig er noget forfærdelig noget) men at skulle lærer og lege at man var i det, var utrolig spændende og gav en lidt af et andrelin kick når man sneg sig ind på fjenden igennem skovbunden. 

Øvelse med bykamp
Altid armbøjninger ;)

Militæret var dog ikke altid lutter og lagkage. Heldigvis havde jeg trænet rigtig meget op til værnepligten, så det fysiske følte jeg at kunne følge med i forhold til drengene. Men til tider var man så fysisk udmattet, f.eks. efter nogle af øvelserne, at man synes alt var bras. Men når man ser tilbage, var det jo det der var noget af det fede - at man blev presset og klaret sig igennem det hele hver gang. 

Men den periode jeg var inde, var i en af de koldeste vinter vi har haft i mange år, så sneen lå helt indtil slut marts - hvilke nok var min største udfordring. Jeg er en kæmpe frysepind, så at skulle holde varmen i -15 grader mens man holdt vagt i et skyttehul, var en møg kold fornøjelse, puha !

Første øvelse der bl.a. bød på en tur igennem det vandhul - KOLDT ! :)
Et bette billede der viser hvor træt man var til tider ;)
Pigerne var 1., 2. og 3. deling - vi boede sammen i de sidste 4 uger .  Jeg selv var 1. deling, 1. kompagni, 3. gruppe. 
Jeg vil dog anbefale piger at tag udfordringen og oplevelsen, hvis man er til fysisk og anderledes udfordringer, og at man elsker at blive stilet op for nye opgaver som kræver noget af en. 

Dog skal man være forberedt på disciplinen, en del rengøring og vedligeholdelse, samt at man skal have en god tålmodighed. Som man siger, en god soldat er en tålmodig soldat ;)

Jeg fortryder ikke at jeg tog i militæret dengang, og smiler hver gang jeg ser tilbage på de 4 måneder. De har givet mig utroligt meget, og gjort at jeg er kommet til at kende nogle skønne skønne mennesker!

I må ellers ha jeg en rigtig god mandag, jeg må hvis hellere komme afsted i skole :)

// Jeanette


Ingen kommentarer:

Send en kommentar