tirsdag den 4. december 2012

GUIDE: Alanya - Tyrkiet Del 1


By Jeanette

Her på bloggen vil vi gerne give jer nogle rejse guides fra de ferier vi har været på, og de kommende i fremtiden. Som vores citat at Rejse er at Leve fortæller, elsker vi begge to at rejse og mener at det er noget af det bedste ved livet. Det at rejse er så fantastisk, for ens liv bliver bare så meget mere beriget, og hele udfordringen med kulturforskelle og kunne begive sig i disse er fantastisk. Ligeledes er det bare så smukt hvad verden har at byde os mennesker. (JA vi elsker virkelig at rejse)

I uge 40 i år, var jeg en tur i Alanya - Tyrkiet med mine forældre, bror, svigerinde samt min kæreste. Jeg har været der før denne rejse, for mange år siden, men siden da, kan man virkelig se og mærke hvor præget byen er blevet af at være et populært turiststed. Men på trods af hvor præget byen er blevet, er der stadig nogle perler af gode oplevelser der. 

Kleopatra Strand taget fra borgen

Kleopatra Strand
Når man skal finde hotel i Alanya, skal man gå efter et på vestsiden af ”borgen”, ved Kleopatra Strand. Denne strand er den bedste, pga. selve sandet og faciliteterne ved. Men i forhold til hotelstandarderne, skal man være forberedt på at tyrkerne ikke går så meget op i smådetaljerne når de bygger deres hoteller, så en ting som at stikdåserne stikker ud af væggen, er ganske normalt. 

Byen boomer af restauranter, og tjenerne gør deres bedste og ivrigste for at overtale dig til at spise på deres restaurant.  Et lille tip i forhold til dette, er at gå efter de steder hvor der sidder mange mennesker, samt der hvor tjenerne ikke virker for ivrige. Derudover er det en god ide at lure på det de andre gæster får serveret, om det ser lækkert ud. 

Min lækre kyllinge ret på D La Plaza

To special øl vi fik anbefalet - Efes Dark Brown var absolut FANTASTISK!


Vores tjener fra D La Plaza, rigtig god tjener, som havde anbefalet denne virkelig gode Rosé Vin
Mig fra Restauranten Eski Ev
To steder som jeg klart vil anbefale fra min tur er D La Plaza og Eski Ev. D La Plaza, var jeg inde og spise på to gange, hvor vi den ene gang endte med at sidde der i 3 timer. Maden på stedet smagte helt fantastisk, den ene gang fik jeg en rigtig lækker kylling ret som var deres speciale, og anden gang fik jeg en SUPER lækker oksemørbradgryde  Tjeneren som vi fik begge gange, blev gode venner med ham efter første gang, var virkelig god til at anbefale øl og vin til maden, samt lave de bedste Irish Coffee. Køkkenet og toilettet var rigtig flotte og moderne, og renlige. Ikke altid man oplever det når man er ude og rejse.

Det andet sted, Eski Ev, er en familie restaurant hvor konen stammer oprindeligt fra Tyskland, men flyttet til Alanya for at være sammen med sin mand, som hun har mødt på en ferie. Restauranten er en udendørs restaurant, som ligger i en form for hul, ved enden af bjerget. Møblerne er ikke noget specielt, og der er ingen sammenhæng i indretningen. Men ”taget” er af træernes grene og deres blade, hvilke giver en rigtig lækker atmosfære og lukker al lyd og larm fra byen ude. Man føler at man sidder i fri natur og nyder det lækre mad som man får serveret. Restauranten har ikke et menukort, men laver deres retter efter hvad de kan få af gode råvarer på det lokale marked, derfor variere maden fra aften til aften. Der bliver altid serveret to retter, hvor forretten er en form for tapas, hvor man får serveret nogle forskellige lækre småretter man deler i blandt sig ved bordet. Til Hovedretten kan man vælge imellem to retter, hvor jeg fik en form for gryderet med lammekød. 

Anden del kommer senere, ville dele det op så det ikke blev alt for lang. Håber i kan bruge mine små fif. 

// Jeanette



Ingen kommentarer:

Send en kommentar